Tuesday, January 11, 2011

kawan

masa kecik2 dulu aruah mak selalu ingatkan - hati2 memilih kawan...

bila aku sendiri dah jadi mama aku sendiri khuatir, cuak dan sering tertanya-tanya sapa kwn anak2ku

kwn ketawa memang ramai, tp yg akan masih menggangap kita kwn bila tiba waktu kita dilanda lara berapa ramai? kira ngan jari pun tak abis rasanya. salah aku ker jika aku memilih untuk tidak berkongsi kasih? salah aku ker jika lelaki itu berpaling mencari yg lain? soklan2 seperti itu sering menampar aku, dan akhirnya aku redha - pergilah kau pd dia jika itu mahumu, asalkan tiga permata hatiku ini bersamaku...

aku mula dpt merasakan aku kehilangan kwn, benar... bila bertemu dijalan ada yg cepat2 melarikan diri mencari helah agar tidak bersemuka nganku. bila ada majlis apa2 pun aku yg seakan terhegeh-hegeh, senyum kambing menyapa...

dan akhirnya aku sedar, benarlah tidak mudah untuk hidup "sorang". bila kita bersikap peramah, ada yg cepat melabel itu dan ini. bila kita berdiam diri, ada jugak yg berckp bukan2. jd, bagaimana harus aku menjadi aku?

aku tak pandai nak berdrama, bersandiwara atau berpura-pura yg ada kwn yg tidak menyukai aku atas sebab2 yg mereka sendiri tahu.

minta simpati atas kisah yg menimpa aku? jauh sekali.

setiap yg berlaku ada hikmahnya, DIA yang MAHA MENGETAHUI

kita hanyalah hambanya yg kerdil....

pd kwn yg masih sudi menyambut tanganku, terima kasih aku ucapkan, tp pd yg berpaling muka, tidak mengapa, hidup ini singkat sebenarnya, senyumlah selalu, hindarkan hasad dengki, bersihkan hati... dan

kita akan dapati siang lebih riang dan malam biarpun sekali sekala sepi menyapa, aku masih mampu merenung bulan yg sama seperti kamu....

alhamdulillah.....

2 comments:

Kaktiny said...

salam kak..

apadehal dgn kawan kan.. nk cari kawan seronok.. BERSEPAH!.. BERLAMBAK.. tapi nk dpt yg susah senang bersama.. HMM.. NAN ADOLAH!..

Takyah harap pd kawan.. hanya pada Allah.. tiny dh rasa juga apa yg akak rasa.. kawan yg time kita seronok, mcm semut merah merebut gula.. tapi, time kita susah.. mcm lipas nampak org.. HILANG!..

.. tapi, bagusnya jugak.. bila takdak kawan mcm ni, tak pening kepala nk ingat besday diaorg atau nk kena beli hadiah harilahir atau kena belanja makan.. JIMAT DUIT.. kahkahkah..

.. ala kak.. kat akhirat nanti pon semua wanita bakal mendapat dan menjadi madu.. diaorg yg dok mengata akak tu pon akan merasa jugak nanti..

.. cumanya akak di uji awal dgn ujian itu di dunia.. dan pastinya akak akan masuk awal juga di syurga Allah kerana redha dgn takdir-Nya.. (silap2 laki akak yg lambat masuk syurga sebab banyak sgt perhitungan dunia dia yg tak lepas dari kiraan Allah.. Allah know better kan kan kan)..

Ingat doa Asiah isteri Firaun dalam surah At-Tahrim (66) : Ayat 11 "Dan Allah membuat isteri Fir'aun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata, "Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam surga dan selamatkanlah aku dari Fir'aun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim".

.. dan mmg syurga Allah tersedia utknya..

.. semoga akak terus kuat dan redha dengan takdir Allah.. dan semoga Allah juga meredhai akak.. ameen..


so.. teruskan hidup dgn ceria ya..

ze said...

tiny...

pertama - akak nak gelak part tak yah ingat besday diaorg atau nak kena beli adiah

kedua - pasal dpt madu, org tak rasa kan tiny camner gelora jiwa akak bila dia ckp nak kawen lg satu hanya dgn alasan - abg mampu

ketiga - alhamdulillah akak bersyukur dan redha ngan UJIAN yg ALLAh beri pd akak

keempat - tak pernah memburuk-burukkan dia bila berbicara ngan anak2 akak, tp anak2 akak tau betapa mama mereka ni cukup derita dan bahagia kini dgn gelak tawa dan kasihsayang anak2 untuk akak...

mekasih tiny, sudi "menerima" akak seadanya...